share

Friday, March 16, 2012

Apa itu Vitamin C, jom tahu secara ringkas !!


Vitamin C adalah vitamin larut air ataupun water soluble vitamin, yang bermaksud bahawa badan kita tidak menyimpannya. Kita perlu mendapatkannya daripada makanan, termasuk buah-buahan sitrus, brokoli dan tomato.

Anda nak tahu kenapa kita perlukan vitamin C ini ?? Vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu di semua bahagian badan kita. Vitamin C juga membantu badan membuat kolagen, protein penting yang digunakan untuk membuat kulit, rawan, tendon, ligamen, dan saluran darah. Vitamin C diperlukan untuk menyembuhkan luka, dan untuk membaiki dan mengekalkan tulang dan gigi.

Vitamin C adalah antioksidan, bersama dengan vitamin E, beta-karotena, dan lain-lain nutrien berasaskan tumbuhan. Antioksidan menyekat sebahagian daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas, bahan yang merosakkan DNA. Peningkatan radikal bebas dari semasa ke semasa boleh menyumbang kepada proses penuaan dan dan menyebabkan masalah kesihatan seperti kanser, penyakit jantung, dan artritis.

VITAMIN C BANYAK TERDAPAT DALAM BUAH-BUAHAN BERIKUT :



* oren,lada hijau, tembikai, betik, anggur, tembikai, strawberi, kiwi, mangga, brokoli, tomato, tauge, kubis bunga, kubis, dan jus atau jus sitrus yang diperkayakan dengan vitamin C. Sayur-sayuran berdaun (lobak hijau, bayam), merah dan lada hijau, tomato tin dan segar, kentang, raspberry, blueberry, cranberry, dan nanas juga merupakan sumber yang kaya vitamin C.

MAKLUMAT PENTING !!!

vitamin C adalah sensitif kepada cahaya, udara, dan haba, jadi kita ingin mendapat vitamin C yang paling tinggi jumlahnya kita perlu makan buah-buahan dan sayur-sayuran mentah atau dimasak ringan.

No comments: