share

Friday, March 9, 2012

Berat Malaysia semakin bertambah dan mungkin dunia juga ?? Biar betul..


Apa yang berlaku ini memang mengemparkan negara, mungkin ramai yang tak tahu negara kita dan dunia semakin berat sekarang ni. Mungkinkah kita akan tenggelam dalam lautan kerana semakin berat. Korang semua nak ke..Tapi sebelum tu jom kita tahu apa sebab negara semakin berat???

Kajian oleh WHO (World Health Organization)pada oktober 2009, mendapati lebih banyak punca kematian di seluruh dunia disebabkan oleh overweight dan obese daripada underweight. Terlalu ramai yang mati kerana terlebih berat badan dan obesiti ??? Statistik daripada WHO mengatakan 1.6 bilion orang overweight dan obese diseluruh dunia, dan lebih kurang 2.5milion mati disebabkan kegemukan setiap tahun. Paling mengejutkan lebih kurang 18milion kanak-kanak berumur dibawah umur 5 tahun adalah overweight..

Kajian :A national study on the prevalence of obesity among 16,127 Malaysians



Sumber :Lekhraj Rampal MBBS, MPH, DrPH1, Sanjay Rampal MBBS, MPH2, Geok Lin Khor PhD1,Azhar Md Zain MD, M Psych Med1, Shafie Bin Ooyub MBBS, MPH3, Ramlee Bin Rahmat MBBS, MPH3, Sirajoon Noor Ghani MBBS, MPH2 and Jayanthi Krishnan MBBS, MPH4.Asia Pac J Clin Nutr 2007;16 (3):561-566.


Lagi-lagi kajian berkenaan obesiti kat negara kita. Cuba kita juga mengkaji sejauh mana akan berlarutan dan bagaimana cara untuk kita mengatasinya.

Kajian :The nutrition and health transition in Malaysia




Sumber :Mohd Ismail Noor,Department of Nutrition and Dietetics, Universiti Kebangsaan Malaysia,Public Health Nutrition: 5(1A), 191–195




Betul kan kata saya Malaysia dan dunia dah semakin berat ..hehe..jgn marah. Ini cuma sedikit yang boleh saya kongsi, anda boleh tambah pengetahuan lagi dengan membaca article berkenaan dengan tajuk ni. Tapi ingat jaga kesihatan anda semua ye. Kepada kawan-kawan yang obese atau overweight jangan kecil hati dan takut anda perlu berusaha dan jangan duduk berdiam diri malu. Anda boleh, jika ada yang ingin membantu anda untuk lebih sihat. Berilah peluang untuk mereka membantu anda. Saya juga ada cara dan jika anda mahu berusaha bersama saya untuk meningkatkan kualiti hidup dan kesihatan anda, hubungi saya k. SEDIA UNTUK MEMBANTU ANDA LEBIH SIHAT, MALAYSIA SIHAT, HUBUNGI SAYA. SAYA ADA CARA UNTUK ANDA LEBIH SIHAT.

Rujukan: Reader's Digest, February 2010.
Sumber gambar : Ikhlas dari pak cik google tiada kaitan dengan siapa-siapa ye.

No comments: