share

Thursday, March 1, 2012

hey antioxidant, kill all the free radical !!! please !!


Salam semua, jom kita cerita lagi tentang makanan dan apa kandungan makanan kita. Pernah tak anda dengar dalam makanan itu terdapat free radikal. Contoh makanan yang megandungi free radikal ini adalah makanan yang dibakar contohnya sate dan ikan bakar.

Walaubagaimana pun, badan juga boleh menghasilkan free radikal atau radikal bebas ni. Macam mana ye??? Darah kita setiap saat mengalirkan oksigen ke sel-sel tubuh. Oksigen membantu sel mengubah nutrisi menjadi energi. Dalam kondisi normal, molekul-molekul di dalam sel memiliki pasangan elektron yang lengkap sehingga stabil. Ketika melakukan tindakbalas dengan oksigen, molekul itu teroksida sehingga kehilangan elektron. Molekul tidak stabil tersebut lalu berubah menjadi apa yang disebut radikal bebas. Jadi, radikal bebas adalah produk hasil metabolisme sel juga.

Bila dah wujud radikal bebas dalam badan, kita perlulah tahu juga cara-cara untuk menghilangkan nya. Mari kita ketahui pula apa iru antioksidan.Antioksidan menstabilkan radikal bebas, hasil sampingan proses penjanaan tenaga oleh badan kita, yang membahayakan. Radikal bebas boleh merosakan sel tubuh, membuat kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan membuat kacau di merata tempat dalam tubuh kita. Tubuh kita tidak mengeluarkan antioksidan, ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan yang terkandung dalam makanan untuk membantunya meneutralkan radikal bebas.

Penyakit akibat dari radikal bebas ;

Radikal bebas yang ada dalam badan kita akan menyebabkan penyakit berbahaya kepada kita. Radikal bebas yang berlebihan dapat menyebabkan penyakit jantung,infeksi, tumor dan kanser, penyakit mata (katarak dan glukoma), penyakit kulit (alergi dan dermatitis), dan lainnya serta mempercepat proses penuaan.

::Heart Disease::

Sumber:Antioxidant food supplements in human health edited by Lester Packer, Midori Hiramatsu, Toshikazu Yoshikawa. (1999).pg 49.

::Eye Disease::

Sumber :Antioxidant food supplements in human health edited by Lester Packer, Midori Hiramatsu, Toshikazu Yoshikawa.(1999).pg 50.

Buah-buahan yang megandungi antioksidan ;

Para penyelidek antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih dari 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah acaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur merah.

::Kurma::
Buah yang sangat kaya akan nutrisi baik. Buah kurma mengandung kalium (potassium), serat, kalsium, zat besi (Fe), vitamin: A, B2, dan B12, C, aspirin, salisilat, fosfor, sulfur, natrium (sodium), magnesium, cobalt, seng, fluorin, tembaga (Cu), mangaan, selulosa, dan karbohidrat (berupa glukosa dan fruktosa). Kandungan vitamin C-nya berperan sebagai antioksidan, yang pas jika Anda masukkan dalam daftar belanjaan Anda.

::Kismis::
kismis adalah dari anggur yang memang mengandung zat antioksidan yang tinggi.

::strawberry::
Buah Strawberry sangat baik untuk kesehatan.Strawberry mengandung Vitamin K, mangan, Folic acid, potasium, Riboflavin, Vitamin B5, Vitamin B6, magnesium dan omega-3. Dan tak ketinggalan, ia mengandung zat antioksidan yang membuat buah ini berwarna merah.

Selain buah-buahan di atas ulam-ulaman dan buah-buahan tempatan di negara kita juga kaya dengan antioksidan yang tinggi. Jadi ambil buah-buahan, ulam-ulaman serta sayur-sayuran setiap hari bagi mengimbangi nutrisi harian kita =)

Sumber;
1. Majalah Kesihatan, Apakah itu antioksidan.
2. Harvard Heart Letter/Premium Health News Service/TMS, Antioksidan dan kesihatan anda.
3. Metrotvnews,Sepuluh Buah Antioksidan Terbaik,Lifestyl,Sabtu, 1 Mei 2010.
4. Antioxidant food supplements in human health edited by Lester Packer, Midori Hiramatsu, Toshikazu Yoshikawa.(1999).pg 50.

1 comment:

tirahzairi said...

yes...go antioxidant~~~